Rekrutacja pacjentów jest jednym z największych wyzwań w badaniach klinicznych. Aby móc naukowo ocenić wyniki badania klinicznego, zarówno liczba uczestników, jak i konkretne kryteria włączenia i wyłączenia są z góry precyzyjnie określone przez badaczy.
Ze względu na badania nad zaawansowanymi terapiami i leczeniem rzadkich chorób, kryteria badań również stają się coraz bardziej szczegółowe. W związku z tym często trudno jest znaleźć pacjentów spełniających określone kryteria badania.
Tylko jedno na pięć badań klinicznych znajduje wystarczającą liczbę uczestników w określonym czasie.
Opóźnienia w prowadzeniu badań klinicznych skutkują opóźnieniami w zatwierdzaniu leków, opóźnieniami we wprowadzaniu ich na rynek oraz zwiększonymi kosztami poszczególnych projektów badawczych. W rezultacie pacjenci muszą dłużej czekać na nowe opcje leczenia.
Brak świadomości i wiedzy na temat badań klinicznych
Jedną z głównych przyczyn tego problemu jest brak świadomości i informacji na temat badań klinicznych wśród ogółu społeczeństwa. Pomimo wielu barier, badania pokazują, że zainteresowanie udziałem w badaniach wśród pacjentów jest bardzo duże.
„3 na 4 pacjentów nie wie, jak znaleźć badanie kliniczne. Aby pokonać tę przeszkodę, zespoły badawcze i firmy farmaceutyczne coraz częściej polegają na nowych strategiach docierania do potencjalnych uczestników.
Jedną ze skutecznych metod jest współpraca z firmą rekrutującą pacjentów, taką jak James Lind Care, która wspiera społeczności pacjentów, w tym Polskie Centrum Badań Klinicznych, które służy jako łącznik między pacjentami a społecznością badawczą.
Ponadto technologie cyfrowe oferują nowe możliwości kontaktu z pacjentami. Platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook i Instagram, umożliwiają badaczom dotarcie do szerszego grona odbiorców i dzielenie się istotnymi informacjami na temat badań klinicznych.
Ostateczne badania i decyzje dotyczące udziału w badaniu zawsze pozostają w gestii lekarza i pacjenta.
Promowanie akceptacji badań klinicznych
Innym podejściem jest zwiększenie świadomości na temat badań klinicznych wśród ogółu społeczeństwa. Badania medyczne i ich wpływ na opiekę zdrowotną powinny być bardziej obecne w mediach, aby promować ichzrozumienie i akceptację.
Dzięki uwzględnieniu osób, które już uczestniczyły w badaniach, można podzielić się prawdziwymi doświadczeniami z życia wziętymi. Mogą one stanowić cenny wgląd dla zainteresowanych pacjentów i pomóc w podjęciu decyzji o ewentualnym uczestnictwie.
Ważna jest również współpraca z organizacjami pacjentów. Mogą one odgrywać kluczową rolę w podnoszeniu świadomości na temat badań klinicznych i mogą odgrywać ważną rolę w zmniejszaniu uprzedzeń wobec badań klinicznych poprzez dzielenie się przejrzystymi informacjami.
Transparentność pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji
Oprócz samej rekrutacji ważne jest, aby zapewnić szczegółowe informacje na temat badań klinicznych. Zrozumiałe informacje dla pacjentów, jasne wyjaśnienia celów badania oraz edukacja na temat potencjalnego ryzyka i oczekiwanych korzyści pomagają zapewnić, że pacjenci czują się dobrze poinformowani i bezpieczni, gdy podejmują decyzję o udziale w badaniu.
„Każdy pacjent w badaniach jest ważny, ponieważ bez nich nastąpiłby zastój w badaniach, a tym samym brak możliwości opracowania nowych metod leczenia. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy chcą wziąć udział w badaniu!” wyjaśnia pielęgniarka ds. badań, Vera Gordon.
Ogólnie rzecz biorąc, rekrutacja pacjentów w badaniach klinicznych pozostaje sporym wyzwaniem, ale integracja technologii cyfrowych oferuje nowe możliwości. Misją Polskiego Centrum Badań Klinicznych jest wypełnienie luki między nauką a pacjentami, przyczyniając się do szybszego i skuteczniejszego opracowywania nowych metod leczenia.